Afsked med gruppefritagelsen for linjeskibskonsortier

nyhed
24 apr 2024

Efter at have været i kraft i 15 år ophører gruppefritagelsen for linjeskibskonsortier den 25. april 2024. Gruppefritagelsen blev indført i 2009 som en undtagelse til EU-konkurrencereglerne for shipping-branchen. I sin tid var begrundelsen for fritagelsen, at shipping-branchen generelt kræver store investeringer i skibskapacitet, som bedre kan skaleres og optimeres via samarbejder mellem flere rederier – hvilket i sidste ende kommer forbrugerne til gode, da det medfører bedre og billigere services.

En række afskibere har i tidernes løb været kritiske over for fritagelsen, men den blev alligevel forlænget i både 2014 og 2020. EU-Kommissionen har dog valgt ikke at forlænge fritagelsen, da den i perioden fra 2020-2023 kun fandt anvendelse på et begrænset antal konsortier. Endvidere fandt EU-kommissionens undersøgelse, at gruppefritagelsen kun spillede en sekundær rolle i virksomhedernes beslutning om at samarbejde. Du kan læse mere om kommissionens beslutning om ikke at forlænge gruppefritagelsen for linjeskibskonsortier her.

Når gruppefritagelsen ophører, betyder det ikke, at alt samarbejde mellem shipping virksomheder er i strid med EU’s konkurrenceregler. Aftaler mellem shipping virksomheder skal i stedet vurderes i forhold til EU’s konkurrenceregler i overensstemmelse med den vejledning, der findes i den horisontale gruppefritagelsesforordning og gruppefritagelsesforordningen om specialisering. Du kan læse mere om de to fritagelsesforordninger her.

Hvis du har spørgsmål til EU’s konkurrenceregler eller shipping og transport i øvrigt, så er du meget velkommen til at rette henvendelse til Michael Klöcker eller Christian Benedictsen-Nislev.